Performing Criticism Globally (PCG)

Performing Criticism Globally organiserer skrive-workshops, nettverksmøter, seminarer og foredrag for og om scenekunstkritikk i Norge og internasjonalt. PCG ble initiert i 2017 av Geir Lindahl fra Performing Arts Hub Norway (PAHN). PCG er programmert av kritikerne og skribentene Hild Borchgrevink og Anette Therese Pettersen.


Tidligere arrangement

Dance and Performing Arts Criticism in Europe (2020 - 2022) - var et internasjonalt samarbeid som hadde som mål å styrke statusen og ekspertisen til dansekritikere i Europa. Sammen med Taneční aktuality.cz, som driver plattformen Czech Dance News, arrangerte PCG tverrfaglige møter og workshops for å styrke denne gruppa. Målet var å legge til rette for erfaringsutveksling og praksis innen dansekritikken . I 2022 tok PCG sammen med Taneční aktuality.cz initiativ til workshops og åpne samtaler for dansekritikk under dansefestivalen Korespondance (Žďár nad Sázavou) i Tsjekkia, og Oktoberdans (Bergen) i Norge. Prosjektet løp over to år og de ulike prosjektene er listet opp nedenfor:

Åpen samtale: Working Slow, on Octoberdans in Bergen, 21. 10. 2022

Workshop: Playing Dance Writing, on Octoberdans in Bergen, 20. - 22. 10. 2022

Workshop: Writing About Dance (On Body And Mobility), on Korespondance in Žďár nad Sázavou, 16.-18.07.2022

Åpen samtale: Reflection on Dance Writing - Czech Dance Platform festival, Prague, 24.04.2022

Åpen samtale: Collective Critical Writing on Dance, CODA Dancefest 2021, Oslo, Norway, 23.10.2021

Workshop: Collective Critical Writing - workshop in collaboration with CODA International Dance Festival, 21.10.2021

Workshop: Writing about dance (Alternative Formats), on Movefest in Ostrava/online, 28. 9. – 3. 10. 2021

Digitalt: Dance and Words - Online Talks on Alternative Formats, 28.9.2021

Workshop: Writing about dance (in the time of Corona), online event 5. - 8. 7. 2021

Digitalt: Dance Criticism in the Time of Corona, 15.6 2021

Åpen samtale: Writing about dance (in the time of Corona), online event 5.-8.7 2021

Annen aktivitet:

Avlyst: Reading group at Ravnedans, Norway 29.-30.6 2021

Lesegruppe: Solitude and Assembly - Reading group at Stamsund Theater Festival, Norway 28.-29.5 2021

Åpen samtale: - about Solitude and Assembly, Oslo, Norway 24.11. 2021

Lesegruppe: Solitude and Assembly - Reading group in Trondheim, Norway 30. - 31.10.2021

Lesegruppe: for performing arts critics, Oslo, Norway 19.-20.9 2020

PCG på CODA Oslo International Dance Festival, Oslo, Norway October 2019

PCG på Tanz im August, Berlin, Germany August 2019

PCG på Oktoberdans, Bergen, Norway October 2018

PCG på Ravnedans, Kristiansand, Norway July 2018

PCG på Artic Arts Festival, Harstad, Norway June 2018

Publisert

WORKSHOP: PLAYING DANCE WRITING (2022)

Tekstene nedenfor er skrevet som en del av et internasjonalt skriveverksted med tittelen Playing Dance Writing, som fant sted på Oktoberdans i Bergen. Workshopen var et samarbeid mellom Taneční aktuality og Performing Criticism Globally, støttet av EEA midler for prosjektet Dance and Performing Arts Criticism in Europe (2020 - 2022):

Parvathi Ramanathan (DE): A Room by the Sea - A coffer full of sighs  

Rania Broud (NO): Dark Dynamite – A landscape of wonder and hidden pain

Elisa Frasson (IT): Monument 0.10: The Living Monument – Furiously Slow Journey into the Darkness of Colour

Marina Srnka (RS): Ensaio para uma cartografia - Is this Feminism?

Elisa Frasson (IT): La Caresse du Coma ft. Yolo – A Performative Search for a Kind of Happiness

Robin Lamothe (FR): Carol Stampone & Rita Maria Muñoz Farias – Gemini or the dream catcher

Marina Srnka (RS): J’ai pleuré avec les chiens – A Cry for Communal Transformation


 

WORKSHOP: ON BODY AND MOBILITY (2022)

Tekstene nedenfor er skrevet som en del av et internasjonalt skriveverksted med tittelen Writing About Dance (On Body And Mobility), som fant sted Korespondance i Žďár nad Sázavou. Workshopen var et samarbeid mellom Taneční aktuality og Performing Criticism Globally, støttet av EEA midler for prosjektet Dance and Performing Arts Criticism in Europe (2020 - 2022):

Emma Meerschaert (BE): Regarding the unforeseen - On the dramaturgy of the unpredictable during KoresponDance

 Kateřina Šilhová (CZ): KoresponDance, Where Performing Corresponds with Participating

 Marina Dubia (DK): Heart Connection: a letter to Maria Nurmela

Juta Ance Ķirķis (LV): Going with the flow

 Dora Durkesac (HR): The body confirms: you are here. The mind wants to travel


 

WORKSHOP: WRITING ABOUT DANCE (IN THE TIME OF CORONA) (2021)

Tekstene nedenfor er skrevet som en del av et internasjonalt skriveverksted med tittelen Writing About Dance (On Body And Mobility), som fant sted online juli 2021. Workshopen var et samarbeid mellom Taneční aktuality og Performing Criticism Globally, støttet av EEA midler for prosjektet Dance and Performing Arts Criticism in Europe (2020 - 2022) :

Richard Pettifer (AUS/GER) om Tereza Vejvodová’s debut film

Ivana Balabanova (MKD) om Pite/Youngs performance The Statement

Mónica Jaramillo Sanjuán (COL) om Pocková / Bočkovás show The Lion’s Den

Salome Jishkariani (GE) om Masako Matsushita’s performance UN/DRESS

Eva Galatsanou (GR) om Kartellet and the performance Kan du komme ned å hente meg igjen? / Can you come down and fetch me again? Snow edition

Blanca Siles Romero (ES) om Hofesh Shechter’s Clowns

Diana Cristina De Fex om Etta Ermini Dance Theatre and Oqda

Isabel Hernández-Gil Crespo (ES) om Geyr Hytten and his different versions of hello brother

WORKSHOP: ALTERNATIVE FORMATS (2021)

The below texts were written as part of an international writing workshop entitled Alternative Formats, aimed at developing alternative ways of writing about dance. The workshop was a collaboration between Taneční aktuality and Performing Criticism Globally and took place during Move Fest Ostrava, October 2021, kindly supported by EEA Grants, and the resulting texts were written in response to productions at this festival:

Marija Saveiko (LV) om the performance Passing / Station

Regina Janzen (BE) om Crows

Lorraine Vaney (FR) om Karásek’s performance Living room / Obývací pokoj

Marianna Panourgia (GR) om Treatment of Remembering by Pocková / Bočková

Tereza Cigánková om the performance Hang-out, by Eliška Brtnická

Silvia Hristova (BG) om Treatment of Remembering by Pocková / Bočková

Freda Fiala (AT) om Crows (Vrány), a performance conceptualised by Andrea Vykysalá and Karolína Křížková


Menneskene bak:

Anette Therese Pettersen er scenekunstkritiker, kurator, redaktør og skribent, og for tiden ph.d. ved Universitetet i Agder. Hun har en MA i teatervitenskap fra Universitetet i Oslo, og skriver for Morgenbladet, Scenekunst.no, og Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift. Pettersen har jobbet som produsent innen scenekunst, og jobber fortsatt med koreograf Henriette Pedersen. Hun er en av medgründerne av Writingshop, et langsiktig samarbeidsprosjekt med europeiske kritikere (Diana Damian Martin, Sergio Lo Gatto, Karl Svantesson) som undersøker prosessene og politikken til samtidskritisk praksis.

Hild Borchgrevink er forfatter, kunstner og redaktør, og for tiden ph.d. ved Norges musikkhøgskole. Borchgrevink skriver om musikk og musikkteater for Dagsavisen og Scenekunst.no. Hun har en MFA i kunst og offentlige rom fra Kunsthøgskolen i Oslo, en MA i musikkvitenskap, og tilsvarende en BA i kreativ skriving og performativ kritikk. 2012-2017 var hun redaktør for Scenekunst.no. Hun har erfaring som prosjektleder for samtidsmusikkfestivaler som Nordic Music Days og Ultima.

Geir Lindahl er rådgiver ved Performing Arts Hub Norway (PAHN), hvor han leder små og store bransjetiltak. Lindahl jobber for å styrke produsentmiljøet ved å tilby støtteprogrammer, kompetansebygging, tilrettelegging av nettverksarenaer og rådgivning for scenekunstfeltet. Geir har jobbet som pressekoordinator for Hovefestivalen, bookingagent for artisten Moddi, administrator for Zero Visibility Corp. og som produsent ved Dansehallerne i København og Tou Scene som en del av Stavanger 2008 Europeisk kulturhovedstad.


Samarbeidspartnere

Taneční aktuality (CZ) er en ideell organisasjon med flere kjerneaktiviteter innenfor det tjekkiske dansefeltet. Organisasjonen drifter nettsiden: tanecniaktuality.cz/en også kjent som Czech Dance News og siden 2016 har den administrert en landsomfattende online dansedatabase som er tilgjengelig og gratis på www.databazetance.cz.

Axel Andersson (SE) er en forfatter og kritiker fra Sverige. Frem til juni 2018 var han redaktør for Kritiklabbet.se, et 2-årig samarbeid mellom en gruppe kritikere og et av Sveriges største forlag, med sikte på å eksperimentere med skriveformer og modeller for finansiering av samtidskritikk. Andersson har en doktorgrad i historie fra European University Institute i Firenze og hans arbeid omhandler ofte skjæringspunktet mellom media, postkolonial historie og kritisk teori. Han skriver også om samtidskunst og kino. Han jobber for tiden med et prosjekt som undersøker teknikkene for medieteknologi og rasebegreper og er forfatteren av A Hero for the Atomic Age: Thor Heyerdahl and the Kon-Tiki Expedition (2010).

Critical Interruptions består av Diana Damian Martin og Bojana Janković, og er et serbo-rumensk kritisk kooperativ som utforsker prestasjonskritikk. Med lite hensyn til anmeldelse, søker de etter kritiske former og strategier i dialog med performance som kunstform. Critical Interruptions undersøker hvordan de kan utvikle en streng og relevant kritisk skrivepraksis, og lokke nye scenekunstkritikrere til å tenke på radikalt og eksperimentelt. Til sammen har Critical Interruptions okkupert gallerier, museer, studioer, teatre, universiteter, digitale rom og gater for å snakke, opptre, skrive og tenke på (blant annet) migrasjon og østeuropeiske identiteter og diasporiske kulturer. DANCE & DARE var initiert av scenekunstscenen DansBrabant, i samarbeid med Domein voor Kunstkritiek (Domain for Art Criticism).

Mette Garfield (DK) er sjefredaktør for Bastard.blog. Hun har tidligere vært redaktør for ISCENE, et dansk magasin for scenekunst finansiert av det danske kulturdepartementet. Garfield leder den største danske dagsavisen Politikens utdanningsprosjekt for nye scenekunstkritikere. Garfield er basert i København og frilanser for ulike nettsider, f.eks. thetheatretimes.com, Peripeti og Kunsten.Nu, som performance-, teater- og samtidskunstkritiker, journalist og redaktør. Hun har en M.A. i litteratur- og kulturjournalistikk og er frilansskribent om performancekunst, fotografi og videokunst.

Thomas Irmer (DE) er stipendiat og kritiker som jevnlig bidrar til Theater der Zeit, Theatre heute og Shakespeare (Norge). Han har også jobbet for ulike internasjonale festivaler, bl.a. 2003-2006 som dramaturg for spielzeit europa / Berliner Festspiele. Irmers siste bøker inkluderer Andrzej Wirth. Flucht nach vorn. Erzählte Autobiographie und Materialien (2013) og Maria Steinfeldt. Das Bild des Theatres (2015). Hans nylige akademiske forskning dekket det nye fenomenet internasjonalisering av tysk teater med undervisning i dette emnet ved Universitetet i Osnabrück 2014/15. Irmer laget også dokumentarfilmer om teater- og teaterhistorie, blant dem den prisvinnende «The Staged Republic – Theatre in the G.D.R.» (2004). Irmer bor i Berlin.


Kontakt

Performing Arts Hub Norway (PAHN)
Observatoriegata 1B, 0254 Oslo, Norway
post@pahn.no