Regjeringens statsbudsjett for 2025 skuffer det frie scenekunstfeltet: Vi trenger økt støtte og langsiktig satsing
PAHN har vært som nasjonalt kompetansesenter vært i budsjetthøring med Kultur- og familiekomiteen, hvor vi har fremmet våre viktigste saker med utgangspunkt i vårt formål om å fremme og styrke scenekunstfeltet nasjonalt og internasjonalt.
Tilskuddsordninger videreføres uten økning i støtte
Til stor skuffelse for det frie scenekunstfeltet viderefører regjeringen i 2025 de eksisterende tilskuddsordningene uten vesentlig økning i støtte. Den nye tilskuddsordningen for etablerte scenekunstgrupper, som ble opprettet i 2024, videreføres med samme budsjettramme i 2025. Dette betyr at få nye kompanier får mulighet til å bli en del av ordningen, noe som begrenser vekst og utvikling i feltet.
Vi krever økt finansiering for å støtte hele feltet
Under budsjetthøringen med Kultur- og familiekomiteen har vi i PAHN påpekt at det er positivt at regjeringen styrker de etablerte scenekunstinstitusjonene, men vi er klare på at det frie og institusjonelle scenekunstfeltet må styrkes parallelt. Disse sektorene utgjør et sammenvevd økosystem som krever at alle ledd støttes for å sikre en mangfoldig og bærekraftig kunstsektor. Vi krever at rammen på støtteordningen for etablerte scenekunstkompanier økes til 50 millioner kroner og forankres i forskrift for å dekke behovene i det frie feltet.
Store økonomiske utfordringer synliggjort i 2024
En rapport fra 2024 har avdekket store utfordringer i det frie feltet, hvor kunstnere må forholde seg til en fragmentert økonomi og midler fra mange forskjellige kilder. Dette skaper usikkerhet og gjør det krevende å formidle kunsten på en bærekraftig måte. Kulturfondet er en av de viktigste finansieringskildene for det frie feltet, og vi ber derfor om økt og langsiktig finansiering fremfor kortsiktig prosjektstøtte.
Internasjonalisering nedprioriteres til tross for stor etterspørsel
Regjeringens budsjettforslag viser også en nedprioritering av internasjonalisering, selv om norsk scenekunst er etterspurt i utlandet. Vi mener at internasjonal mobilitet og visningsarenaer er avgjørende for det frie feltet og må styrkes. Norge har muligheten til å bygge sterke internasjonale relasjoner, men uten en økt satsing blir dette vanskelig.
Tigerstadsteatret inkludert i statsbudsjettet – men vi etterlyser en helhetlig politikk
Vi gratulerer Tigerstadsteatret med inkluderingen i statsbudsjettet som en del av regjeringens satsing på barn og unge, noe som gir flere tilgang til kunst og kultur. Denne anerkjennelsen er viktig og velfortjent. Samtidig mener vi at flere kompanier for barn og unge burde inkluderes i denne satsningen.
Det er behov for en helhetlig politikk som støtter hele det frie scenekunstfeltet, ikke bare enkeltaktører. En slik politikk må ta inn over seg en inkludering av det frie feltet på statsbudsjettet og sikre en økning i Kulturfondets ordninger, som er hovedfinansieringskilden for feltet.
Kloden og Studium Actoris blir politiske forhandlingsbrikker
Det er uverdig at aktører som Kloden og Studium Actoris behandles som politiske forhandlingsbrikker i budsjettprosessen. Vi mener disse aktørene fortjener forutsigbar finansiering som reflekterer deres verdi og bidrag til scenekunstfeltet.
Vi oppfordrer til en ny stortingsmelding om scenekunst
I vårt høringsinnspill kom vi med en klar oppfordring til komiteen om å støtte kravet om en ny stortingsmelding om scenekunst. En slik melding kan samle feltet, fremme felles tiltak og styrke både frie og institusjonelle aktører i norsk scenekunst.
En helhetlig løsning er nødvendig
Regjeringens statsbudsjett for 2025 skuffer det frie scenekunstfeltet. Vi i PAHN krever en langsiktig og bærekraftig satsing som styrker hele scenekunstfeltet, ikke bare deler av det. Vi oppfordrer komiteen til å støtte vårt krav om en ny stortingsmelding som kan sikre en inkluderende og helhetlig scenekunstpolitikk for fremtiden.
Foto: Sweet Home on Wheels, Studium Actoris, Johanna Rafalska.