Det frie scenekunstfeltet trenger flere bein å stå på – ordningen er plassert på feil post!
Det frie scenekunstfeltet fikk den lenge etterlengtede støtteordningen for de etablerte kompaniene i Statsbudsjettet for 2024. Dette er en stor seier! Men, ordningen er dessverre plassert på feil post. Kultur- og likestillingsdepartementet har gitt ansvaret til Kulturrådet med å etablere ordningen som en del av Kulturfondet kap. 320, post 55.
Spiller plassering en rolle?
Danse- og teatersentrum mener at den rette plasseringen for denne ordningen er på kap. 320, post 75, utenfor Kulturfondet, forvaltet av Kulturdirektoratet. Hovedgrunnen er at det frie scenekunstfeltet trenger flere finansieringsmuligheter med bredere målsetting. I dag blir nesten all støtte fra myndighetene til det frie scenekunstfeltet fordelt gjennom Norsk kulturfond, som forvaltes av Kulturrådet. Dette hindrer myndighetene fra å utvikle en nasjonal scenekunstpolitikk som også inkluderer det frie feltet.
Hele kulturpolitikken skal forvaltes på armlengdes avstand, ikke forbeholdt Kulturrådet
Kultur- og likestillingsdepartementet argumenterer for å plassere ordningen på post 55, fordi det vil sikre armlengdes avstand. Men, Danse- og teatersentrum har spilt inn en ordning som fint kan eksistere på statsbudsjettet og likevel forvaltes på armlengdes avstand. Hele kulturpolitikken skal bli forvaltet på armlengdes avstand, dette er ikke noe som er forbeholt Kulturrådet. Resultatet, av at støtteordningen plasseres i Kulturfondet, er at vi nå står i en situasjon hvor ordningen vil konkurrere med de andre ordningene for det frie scenekunstfeltet. Post 55 er den eneste foten vi har å stå på.
Definer ordningen inn i den nasjonale kulturpolitikken
Danse- og teatersentrum har arbeidet for en ordning utenfor Kulturfondet, fordi vi mener at støtteordningen for de etablerte trenger andre vurderingskriterier enn kunstfaglig skjønn. Men det betyr ikke at vi mener at politikere eller byråkrater skal bestemme. Kulturdirektoratet som forvalter av ordningen må sette ned en sakkyndig komite som har scenekunstkompetanse, forretningskompetanse, arbeidsgiverkompetanse og internasjonal kompetanse.
Det frie feltet står i en konkurransesituasjon
Ved å plassere denne ordningen i kap. 320, post 55 skaper vi en konkurransesituasjon, og vi reduserer det frie scenekunstfeltets muligheter til å vokse og til å få en definert plass i den nasjonale scenekulturpolitikken. Scenekunstfeltet er en voksende næring, og vi må lage ordninger for feltet som vokser i takt. Den eneste løsningen kan ikke være Kulturfondet der den nye støtteordningen skal konkurrere med de andre essensielle ordninger for feltet. Vi trenger flere midler til en samlet sektor, og to poster på Statsbudsjettet som vi ber politikeren øke hvert år: Kulturfondet og Støtteordningen for de etablerte. – Slik får det frie scenekunstfeltet flere ben å stå på.