Den nye kultur- og likestillingsministeren er fast bestemt på å opprette en søkbar ordning for etablerte scenekunstkompanier, skriver hun i sitt svar til stortingsrepresentant Kathy Lie fra Sosialistisk venstreparti. Men – mer informasjon om støtteordningen må vi vente på til statsbudsjettet legges frem i oktober.
Danse- og teatersentrum har i et debattinnlegg i Klassekampen løftet opp behovet for mer informasjon rundt støtteordningen for de de etablerte scenekunstkompaniene. Feltet har frem til nå fått lite informasjon om hvordan prosessen står. Mange scenekunstkompanier venter på ordningen, og tåler ikke flere forsinkelser. Kathy Lie sendte derfor inn et skiftelig spørsmål til Lubna Boby Jaffery om når sektoren forvente at Regjeringen innfrir sine løfter og får ordningen på plass? Svaret kommer i Statsbudsjettet for 2024 sier Jaffery.
Les hele spørsmålet og svaret her!
Vi i Danse – og teatersentrum er glade for signalene som kultur- og likestillingsministeren gir. Samtidig så er det fortsatt stor usikkerhet på hvordan ordningen kommer til å se ut, og bevilgningsrammen i den. Danse- og teatersentrum har i våre innspill til KUD bedt om en ordning som rommer mangfoldet i scenekunstfeltet. En ordning som ligger utenfor Kulturfondet, og har andre kriterier enn prosjektstøtteordningen og Kunstnerskapsordningen til Kulturrådet.
Vi trenger en støtteordning for etablerte kompaniene som kan gi mulighet for utvikling og stabilitet i feltet. I det frie feltet er finansieringsstrukturene skjøre, og støtte gis i stor grad som prosjektstøtte. Prosjektfinansiering fungerer som en finansiering fra hånd til munn. Man får midler til et eller flere prosjekt, gjennomfører dem, men har ingen muligheter verken til øvrig utvikling, eller annet arbeid utover prosjektene som det er gitt støtte til. Dermed er det heller ikke grunnlag for å sikre trygge og langsiktige arbeidsforhold for scenekunstnere.
Kompaniene som fikk flerårig driftsstøtte under basisordningen, kan vise til kontinuitet, oppbygging av en administrasjon og en langsiktig planleggingshorisont. Disse kompaniene ble derfor også i stand til å ansette både kunstnere og administrativt ansatte, og skape trygge og langsiktige arbeidsforhold. Etter at ordningen med basisfinansiering opphørte, ser vi en enorm svekkelse og nedbygging av profesjonell kompetanse i feltet. Både kunstnerskap, administrativ kompetanse, arbeidsplasser, publikumsbygging og internasjonale nettverk har blitt svekket etter at ordningen forsvant.
Om vi skal ha et livskraftig scenekunstfelt her til lands, er det kritisk at denne trenden snus. For å gjøre dette, må vi styrke scenekunstnernes kår og bygge opp tryggere og mer stabile finansieringsordninger, som også inkluderer drift og administrasjon, og dermed og kompetansebygging og stabile strukturer.
Nå ser vi frem til statsbudsjettet for 2024!
Hege Knarvik Sande
Direktør
Les mer om hvorfor vi arbeider for støtteordningen for de etablerte her.