Pandemien har gått hardt utover scenekunstfeltet. Rambølls Kunst i tall 2021 viser at de samlede inntektene i scenekunstbransjen generelt i Norge og inntekter i utlandet har gått ned. Dette gjelder både det frie og institusjonelle feltet, inntektene har falt med 40 % fra 2020 til 2021 som må ses på som en konsekvens av pandemien.
Fra 2019 som må regnes som et topp år for norsk scenekunst betyr dette 63,21 % nedgang fra 2019 til 2021. Det er viktig at Regjeringen bidrar til å bygge opp igjen scenekunstfeltet, og for det frie feltet vil dette bety økning i Kulturfondet, og forutsigbare støtteordninger for de etablerte kompaniene.
TID FOR HANDLING!
Det var en stor skuffelse at Regjeringen ikke hadde mulighet til å opprette tilskuddsordningen for de etablerte kompaniene i 2023. I anmodningsvedtak nr. 201 fra 12. desember 2017, stod et samlet Storting bak at det var behov for en fast tilskuddsordning for de de etablerte kompaniene. Scenekunstfeltet venter fortsatt på en ordning. Vi er likevel glade for de signalene som ble sendt fra både Arbeiderpartiet og Senterpartiet fra talerstolen på Stortinget under budsjettforhandlingene. De bekrefter at ordningen er en prioritet og må på plass snarest. Danse – og teatersentrum understreker at ordningen må være stort nok til å romme mangfoldet i det frie scenekunstfeltet. Vi trenger en ordning på 30 millioner.
INTERNASJONAL VIRKSOMHET
Den internasjonale arenaen er en viktig del av det frie feltet sin kunstnerøkonomi, og det har som sagt vært dystre tall for eksportinntekten de siste årene. Den årlige nedgangen vi ser fra 2019 til 2021, er på 39 %. Danse- og teatersentrum forvalter reisestøtteordning på vegne av Utenriksdepartementet, og i 2022 mottok vi ca 41 % færre søknader enn i 2019, noe som kan bety nedgang i etterspørsel etter norsk scenekunst internasjonalt. KICKSTART 2022 var en midlertidig tilskuddsordning på 3 millioner med formål å stimulere til aktivitet som igangsetter, gjennomfører og videreutvikler internasjonal aktivitet og samarbeid for scenekunstfeltet. Tilbakemeldingen på ordningen er at den har hatt effekt og har gitt scenekunstnere mulighet til å styrke promoterings- eller nettverksarbeidet sitt.
Vi ønsker at ordningen fortsetter i 2024.