Regjeringen viderefører eksisterende tilskuddsordninger uten reell satsing

Til stor skuffelse for det frie scenekunstfeltet, viderefører regjeringen i 2025 de eksisterende tilskuddsordningene uten noen vesentlig økning i støtte. Den nye tilskuddsordningen for etablerte scenekunstgrupper, som ble opprettet i 2024, videreføres med samme budsjettramme i 2025. Dette betyr at få nye kompanier får mulighet til å bli en del av ordningen.


- Det er mange kvalifisere søkere til ordningen som fortsatt står uten støtte.

2025-budsjettet markerer et kritisk tidspunkt for regjeringen, ettersom det representerer en siste mulighet til å innfri kulturpolitiske løfter fra Hurdalsplattformen. I plattformen ble det blant annet lovet konkrete tiltak som støtteordninger for etablerte scenekunstkompanier, samt nye tiltak som stimuleringsordning for ny dramatikk og etablering av regionale kulturfond. Med budsjettet for 2025 er de to sistnevnte tiltakene igangsatt, men regjeringen har unnlatt å gjøre en reell satsing på å styrke støtteordningen for etablerte scenekunstkompanier. I stedet for å utvide og øke tilskuddene til ordningen, viderefører regjeringen ordningen på samme økonomiske nivå som i 2024. Dette betyr at det ikke er rom for vekst eller nye aktører innenfor denne ordningen, noe som står i sterk kontrast til tidligere løfter om en offensiv satsing på scenekunstfeltet.

I tillegg til manglende økning i kulturfondets midler, vekker dette spørsmål om hvor den langsiktige politikken og engasjementet for å støtte det frie scenekunstfeltet egentlig ligger. Skapende kunstnere opplever at prosjektfinansiering alene ikke er tilstrekkelig for å sikre bærekraftige produksjoner. En undersøkelse fra 2024 synliggjorde utfordringene i det frie feltet, hvor kunstnere sliter med en fragmentert økonomi. De må forholde seg til midler fra ulike kilder, noe som skaper usikkerhet og gjør det krevende å formidle kunsten. Den hyppige produksjonslogikken, som mange scenekunstnere må følge, er verken bærekraftig eller langsiktig. Kulturfondet, som er den viktigste finansieringskilden for mange frie kunstnere, må derfor styrkes, og det må satses på langsiktig finansiering i stedet for kun prosjektstøtte.

Når det gjelder kulturutveksling og internasjonalisering, har regjeringen ikke vist vilje til å prioritere dette området. Det internasjonale kulturløftet, som ble annonsert i 2021 når Arbeiderpartiet og Senterpartiet gikk inn i Regjering, er fortsatt ikke realisert. PAHN opplever et stadig større press på sine støtteordninger, samtidig som interessen for norsk scenekunst på den internasjonale arenaen er større enn noen gang. Likevel har det ikke vært noen reell økning i støtten til dette arbeidet, noe som gjør det utfordrende å møte den økte etterspørselen. Det internasjonale markedet er avgjørende for det frie scenekunstfeltet, som har begrensede visningsarenaer i Norge. Det er viktig å stimulere det internasjonale arbeidet, samtidig som regjeringen fokuserer på nasjonale stimuleringstiltak for å skape flere og styrke visningsarenaer for fri scenekunst i Norge.

Videre viser regjeringen liten vilje til å satse på det grønne skiftet. PAHNs initiativ om en støtteordning for bærekraftig turnévirksomhet har ikke blitt fulgt opp, til tross for et økende ønske fra scenekunstnere om å kunne turnere på en bærekraftig måte og inngå i internasjonale kulturelle samarbeid.

Er det virkelig verdig å behandle noen slik? Det er også skuffende at Studium Actoris, som har kjempet seg tilbake på statsbudsjettet gjennom hele regjeringsperioden, igjen står uten den forutsigbare finansieringen de trenger for langsiktig drift. Til tross for at SV forhandler frem støtte til dem i revidert budsjett hvert år, er det nok en gang mangel på nødvendige midler i 2025-budsjettet.

2025-budsjettet et tydelig signal om at det frie scenekunstfeltet ikke er prioritert. Til tross for store behov for økt støtte og langsiktig finansiering, ser regjeringen ut til å videreføre eksisterende ordninger uten å satse på nyvekst eller bærekraftige løsninger. Dette skaper usikkerhet for kunstnere og kompanier som jobber i det frie feltet, og utfordrer muligheten til å sikre en mangfoldig og levende scenekunstsektor i årene som kommer.