Teater i Norge før 1830

10 sider fra Sceneweb i siste nummer av Norsk Shakespearetidsskrift! Der kan du lese vår historiske artikkel om teater i Norge på 1600-, 1700- og tidlig på 1800-tallet. Artikkelen følges av en bildesak om teaterbygninger fra samme tidsperioder. 

Gjennom hele 1600- og 1700-tallet ble det nedsatt enn rekker innskrenkinger og forbud for teater og underholdningskulturen i Danmark og Norge. I artikkelen kan du lese om disse, og om hvordan de påvirket de omreisende truppene fra Tyskland og Danmark som dominerte teater- og underholdningskulturen i Norge. Du kan også lese om tyskeren Martin Nürenbachs forsøk på å starte Norges første profesjonelle teater i Gamle Raadhus i Christiania på slutten av 1700-tallet. Og om nestemann ut til å gjøre ett lignende forsøk på begynnelsen av 1800-tallet, svensken Johan Peter Strömberg. Artikkelen viser også hvordan de dramatiske selskabene og danske skuespillere var sentrale for utviklingen av det borgerlige teatret på begynnelsen av 1800-tallet. 

Alle personer, grupper og intitusjoner som omtales i artikkelen kan du lese mer om i Sceneweb

Det offentlige Theater i Trondhjem ble etablert i 1803. Teatret hadde fast scene i Daniel Lunds Teater fra 1803-1814. Bildet viser et grafisk blad av en rekonstruksjon av teatersalen i Daniel Lunds Teater, publisert i Dagsposten 19. desember 1916.

Bilde viser forordningen av 1738 som forbød komedianter etc. i Danmark-Norge. I Norden kom teaterforbudet gjennom Christian VI’s Forordning fra 21. mars 1738. Teaterforbudet gjaldt til kongens død i 1746. (i: Eli Ansteinsson: Teater i Norge,  Edgar Høgfeldt AS, Kristiansand 1968)

Plakat fra ca 1750. Tyskeren Ferdinand Hallasch’s omreisende teatertrupp på besøk i Christiania. De viste akrobatiske kunstner, og komiske og historiske pantomimer. Hallasch og co gjestet også Trondheim. (Teaterhistorisk samling ved Nasjonalbiblioteket) 

 

Maleri av den norske amatørskuespilleren Henrich Meyer (1774-1832) som Ludvig Holbergs Jacob von Thyboe, spilt av Det Dramatiske Selskab i Bergen. Dette er så vidt vi vet det eneste eksisterende rollemaleri fra de dramatiske selskapers tid. (i: Lise Lyche: Norsk teaterhistorie, 1991)